ساندویچ پانل-ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS)

ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS) چیست؟

در بحث ساندویچ پانل باید بدانیم سازه و ساختمان ها باید استحکام بالایی داشته باشند، در غیر اینصورت نمی توانند عمربالایی برای مصرف کنندگان داشته باشند. مصالح ساختمانی مورد استفاده در آن ها اصلی ترین عامل در میزان استحکام سازه ها می باشد. فرقی ندارد سازه صنعتی باشد یا مسکونی، در هر دو صورت باید بهترین و مرغوب ترین مصالح را در آن استفاده کرد. ساندویچ پانل یکی از محکم ترین مصالحی هستند که بیشترین کاربرد را در سازه های صنعتی دارند.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل ها ورقه هایی هستند که جایگزین بسیاری از متریال های ساختمان سازی شده اند. مهم ترین ویژگی که آن ها دارند استحکام بالای آنهاست. آنها وزن کمی دارند ولی در عین حال مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و خارجی نشان می دهند.

ساندویچ پانل ها به دو صورت ساندویچ پانل دیواری و همچنین ساندویچ پانل سقفی دسته بندی شده اند. اما از نظر جنس، رنگ و ابعاد با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. معمولا پیمانکاران برای سفارش آن ها محل مورد استفاده و متراژ محیط را به سازنده می دهند تا مناسب ترین ساندویچ پانل را به مشتری بدهند.

ساندویچ پانل-ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS)

ساندویچ پانل (XPS)

تمامی ساندویچ پانل ها از هر نوع جنسی که ساخته شده باشند، یک فرمول اصلی برای تولید دارند و آن هم این است که همه آن ها از دولایه عایق بیرونی و یک لایه عایق که میان این دولایه محفوظ شده است، تشکیل شده است. در حقیقت جنس عایق میانی باعث به وجود آمدن تفاوت میان ساندویچ پانل ها و کاربرد آن ها شده است.

اگر فوم XPS در لایه میانی آن ها به کار رود در نتیجه محصول تولید شده به ساندویچ پانل XPS یا اکس پی اس معروف می شود. اما این فوم چیست؟ و چه مزایایی برای این مصالح دارد؟

فوم اکس پی اس XPS چیست؟

ورق های پلی استایرن اکسترود شده (Extruded Poly Styrene) که به اختصار به XPS مشهور شده اند دارای بالا ترین نوع مقاومت و جدید ترین نوع مصالح در بازار هستند. ماده پلی استایرنی که سطح و ارتفاع آن کاهش پیدا کرده است به آن فوم اکس پی اس XPS می گویند. فوم پلی استایرن اکسترود ماده پلاستیکی است که از مواد یکپارچه با سلول بسته ساخته شده اند. و با ضریب انتقال حرارت این ماده ۰٫۰۳w/mk می توان به عنوان بهترین ماده برای عایق حرارتی و دما استفاده کرد.

از این ماده برای عایق کاری دیواره، سقف و کف ساختمان ها استفاده می شوند که به راحتی بر روی آن می توان هر نوع نمایی را استفاده کرد. برای مثال برای نمای داخلی ساختمان از گچ و سیمان استفاده می کنند و برای نمای خارجی ساختمان از آجر و سنگ و… می توان استفاده کرد.

در حقیقت فرآورده موجود نتیجه اختلال فوم پلی استایرین معمولی (GPS) با عوامل فوم کننده (Foaming Agent) در طی فرآیند اکستروژن به دست می آید. این محصول پاک بوده و هیچ خطری برای محیط زیست و مصرف کننده ندارد. برای مثال عاری از هر گونه گاز های آلاینده مانند CFC است. و بهترین جایگزین برای پشم سنگ، پشم شیشه و ورق عایق EPS است.

ساندویچ پانل-ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS)

ویژگی های فوم اکس پی اس XPS

این فوم به صورت صفحه ای در ساندویچ پانل ها در لایه میانی به صورت عایق صوتی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. از دلایل محبوبیت این فوم می توان به ارزان قیمت بودن آن اشاره کرد. کیفیت این فوم مانند فوم پلی ‌یورتان است با این تفاوت که مواد تشکیل دهنده آن ارزان تر بوده به همین جهت در قیمت نهایی آن نیز تاثیر گذاشته است.

حمل و نقل آسان و راحتی در اجرای ساندویچ پانل با کم ترین آسیب به دلیل وزن سبک، انتخاب میزان ضخامت، تنوع رنگ، دارای طول عمر بالا، مقاوم در برابر عوامل تخریبی طبیعی مثل بادف باران، برف، حشرات موذی، بالا بودن کیفیت بهداشتی، عدم نفوذ حشرات و رشد قارچ و باکتری، دو جداره بودن عایق و … همگی از ویژگی های بارز ساندویچ پانل اکس پی اس XPS است.

ویژگی جالبی که دارند این است که آب و بخار آب را به هیچ وجه از خود عبور نمی دهند، حتی اگر احتمال جذب آب وجود داشته باشد به قدری کم است که تنها ۳ درصد از خود مقاومت نشان می دهند. نصب آسان و سریع این مصالح باعث می شود تا روند پروژه سریع تر انجام بگیرد. علاوه بر این دقت انجام کار نیز بالا می رود و درصد خطا در پوشش دیواره و سقف ها کاهش پیدا می کند. استفاده از این مصالح باعث می شود تا سر و صدای کم تری به هنگام انجام کار به وجود بیاید.

خوشبختانه ساندویچ پانل اکس پی اس XPS انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی با هر نوع معماری در ساختمان ها سازگار است.

ساندویچ پانل-ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS)

ساندویچ پانل XPS اکس پی اس در کجا کاربرد دارد؟

ساندویچ پانل اکس پی اس XPS به دلیل اینکه مقاومت بالایی نسبت به دمای هوا و رطوبت دارد معمولا در پوشش سقف و دیواره سازه ها از آن استفاده می کنند.

• عایق کردن بیرون ساختمان ها.

• عایق کردن دیوار های دو جداره.

• عایق کردن کف ساختمان و سقف بین طبقات.

• در بین لایه میانی ساندویچ پانل های سقفی و دیواری.

• عایق کردن ساختمان های پزشکی و سردخانه ها.

• عایق کردن دیوار های جداکننده داخلی ساختمان ها.

• عایق کردن سقف های شیبدار و مسطح مسکونی، صنعتی و کشاورزی.

• عایق کردن سقف و دیواره سوله ها و انبار ها.

• عایق کردن دیوارهای فونداسیون.

• عایق کردن سطوح جهت جلوگیری از یخ زدگی ساختمان ها، خیابان ها و خطوط ریلی.

ساندویچ پانل-ساندویچ پانل اکس پی اس (XPS)

نقطه ضعف ساندویچ پانل XPS چیست؟

تا اینجا همه ویژگی های مثبت آن را اشاره کردیم. اما مانند هر مصالح دیگری عیوبی دارد که باید به آن توجه کرد. البته ساندویچ پانل ها به قدری مزایا دارند که میتوان از معایب آنان چشم پوشی کرد. اما در این مدل تنها یک مورد هست که می توان به عنوان عیب از آن یاد کرد. فوم های XPS در پانل های ذوزنقه ای شکل دچار مشکل می شوند یعنی به خوبی نمی توانند قرار بگیرند. به دلیل فشردگی که در آن ها وجود دارد نمی توان به شکل موج دار آن ها را برش داد. در نتیجه در پانل های ذوزنقه از این فوم استفاده نمی شود.

برای اطلاع از انواع قیمت ساندویچ پانل و دریافت مشاوره از کارشناسان کارن پنل، از طریق صفحه تماس با ما یا با شماره تماس ۷۲۴۵۴-۰۲۱ در ارتباط باشید.

فوم ساندویچ پانل XPS است؟

ورق های پلی استایرن اکسترود شده که به اختصار XPS می گویند دارای بالا ترین نوع مقاومت و جدید ترین نوع مصالح در بازار هستند. ماده پلی استایرنی که سطح و ارتفاع آن کاهش پیدا کرده است به آن فوم اکس پی اس XPS می گویند.

ساندویچ پانل اکس پی اس چه معایبی دارند؟

تنها عیت آن را میتوان این مورد بیان کرد: فوم های XPS در پانل های ذوزنقه ای شکل دچار مشکل می شوند یعنی به خوبی نمی توانند قرار بگیرند. به دلیل فشردگی که در آن ها وجود دارد نمی توان به شکل موج دار آن ها را برش داد. در نتیجه در پانل های ذوزنقه از این فوم استفاده نمی شود.

ساندویچ پانل اکس پی اس XPS چه کاربردی دارد؟

برخی کاربردهای آن عبارتند از: عایق کردن بیرون ساختمان.
عایق کردن دیوار دو جداره.
کف ساختمان و سقف بین طبقات.
ساختمان پزشکی و سردخانه.
دیوار جداکننده داخلی ساختمان .
سقف شیبدار و مسطح مسکونی، صنعتی و کشاورزی و…

ساندویچ پانل اکس پی اس چه ویژگی هایی دارد؟

حمل و نقل آسان
وزن سبک
انتخاب میزان ضخامت
تنوع رنگ
دارای طول عمر بالا
مقاوم در برابر عوامل تخریبی طبیعی مثل باد و باران، برف،
مقاوم در برابر حشرات موذی
بالا بودن کیفیت بهداشتی
عدم نفوذ حشرات و رشد قارچ و باکتری
دو جداره بودن عایق و …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.