مقایسه فوم سرد و گرم

فوم ها نوعی از مواد با ترکیبات شیمیایی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع از جمله در صنعت ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می گیرند. فوم ها در دو نوع سرد و گرم در بازار وجود دارند. در این مقاله ما به مقایسه فوم گرم و سرد خواهیم پرداخت و ویژگی و موارد مصرف هر نوع را ذکر می نماییم.

در صنعت ساندویچ پانل نیز در لایه میانی از فوم و عایقی استفاده می شود که ویژگی خاص خود را دارد و می بایست استانداردهایی را در بر داشته باشد تا بتوان در تولید و ساخت ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری از آنها استفاده کرد.

انواع فوم سرد و گرم

در مقایسه فوم گرم و سرد باید ابتدا بدانید که فوم چیست و چگونه ساخته می شوند. و در چه مواردی بیشتر مورد مصرف قرار می گیرند.

فوم نوعی ترکیب است که به صورت شیمیایی تهیه و در کوره های که به طور ویژه برای این کار ساخته شده اند به صورت حرارت دادن مستقیم و یا حرارت دادن غیر مستقیم تولید می شوند. فوم ها در مقایسه با اسفنج ها عمر بیشتر و دوام طولانی تری دارند.

فوم ها علاوه بر نوع و جنس از نظر ضخامت نیز به دسته های ۱۰، ۱۳ و ۱۵ سانتی متری تقسیم بندی می نمایند.

مقایسه فوم سرد و گرم

مقایسه فوم گرم و سرد

همانگونه که گفته شد فوم ها در صنایع مختلفی مورد کاربرد قرار دارند. اما بیشترین مورد کاربرد آنها به عنوان عایق حرارتی و صوتی است.

به همین ترتیب از آنجایی که در تولید ساندویچ پانل ها نیاز است تا دیواره و سقف خاصیت عایق در برابر برودت هوا، صوت و… باشد، نیاز به فوم مناسبی می باشد که می توان در تولید ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری را با ویژگی های متناسب با نیاز مشتریان تولید کرد.

در فوم عایق میانی ساندویچ پانل ها از انواع فوم پلی یورتان و یا فوم پلی استایرن استفاده می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

مقایسه فوم سرد و گرم

اما در صنعت مبلمان و تولید صندلی نیز به علت عمر و دوام طولانی تر نسبت به اسفنج و ابر مصرف شده در تولید مبلمان مورد استقبال تولید کنندگان این صنعت قرار گرفته است. از فوم ها در انواع تشک ها، متکاهای طبی، و یا دکوراسیون استفاده می شود. فوم ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. که یکی از این دسته ها در تولید مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم پلی یورتان، فوم پلی اتیلن، فوم پلی استایرن که در میان این سه دسته، فوم پلی یورتان در دو نوع فوم گرم و سرد در صنعت تولید مبلمان و صندلی مورد کاربرد است.

آشنایی با فوم گرم

در مقایسه فوم گرم و سرد یکی از برجسته ترین ویژگی های فوم گرم که آن را از فوم سرد متمایز می نماید سفت بودن فوم گرم است. اما این خاصیت عمر زیادی ندارد و با گذشت زمان نرم تر می شود. این حالت در فوم گرم زیاد دوامی نداشته و بعد از سپری شدن مدت زمان نه چندان طولانی فوم گرم حالت ارتجاعی خود را از دست داده و دیگر به حالت اول باز نمی گردد.

در مقایسه فوم گرم و سرد می توان گفت که فوم گرم بر خلاف فوم سرد در کوره و در دمای بسیار بالا و مستقیم پخته می شوند. از معایب این نوع فوم عمر کمتر و دوام کوتاهتر آن در مقایسه فوم سرد است.

مقایسه فوم سرد و گرم

آشنایی با فوم سرد

در مقایسه فوم گرم و سرد، این فوم سرد است که دارای جایگاه بهتری است. بیشتر مردم فوم سرد را با نام مموری فوم نیز می شناسند. تولید فوم سرد در دمای پایین کوره و حرارت غیر مستقیم آن صورت می گیرد. مورد مصرف آن نیز بیشتر در کف مبلمان و محل نشیمن مبل است.

نرمی و راحتی که این نوع فوم در مقایسه فوم گرم و سرد برای شما هدیه می کند بسیار بیشتر از فوم گرم است اما این فوم نیز دارای عمر طولانی تری نسبت به فوم گرم است و بعد از مدت طولانی تری دچار فرورفتگی و از بین رفتن حالت ارتجاعی در آن می شود.

حالت ارتجاعی این نوع فوم به خاطر دمای پایین کوره و زمان بیشتر تولید آن است. این دما باعث می شود تا مولکول ها در فوم سرد به نحوه بهتر و بیشتری شکل بگیرند و کارایی فوم سرد و عملکرد فوم را بالا می برد. برای همین است که شرکت های تولید کننده این نوع فوم برای آن گارانتی بالای ۱۵ سال را در نظر می گیرند.

مقایسه فوم گرم و سرد و نحوه شناسایی دو نوع فوم از هم

در مقایسه فوم گرم و سرد و این که چگونه این دو نوع فوم را از هم تمیز دهید باید گفته شود که در صورتی که شما نیازمند خرید مبلمان و یا صندلی هستید که در ساخت آن از فوم استفاده شده است می توانید با انگشت خود روی فوم فشار وارد نمایید اگر جای دست شما در روی فوم باقی ماند و یا آن را سوراخ نمود فوم نوع گرم است.

اما در صورتی که در دمای پایین مانند فصل زمستان فوم سفت بود و جای دست شما در آن باقی نماند فوم مصرف شده در آن از نوع سرد است. بنابراین در مقایسه فوم گرم و سرد باید گفته شود که:

  • فوم گرم بسیار سفت بوده و بعد از مدت کوتاهی در آن فرو رفتگی ایجاد می شود.
  • فوم سرد نرم و راحت بوده و حالت ارتجاعی زیادی دارد.
  • فوم گرم بعد از مدت کوتاهی کارایی و دوام خود را از دست می دهد.
  • فوم سرد دارا عمر طولانی و دوام زیادی است و بیشتر از ۱۵ سال برای شما کار می کند.

مقایسه فوم سرد و گرم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.